Home - Expertises - Inclusief ondernemen
Inclusief ondernemen
Misschien heb je een social return-verplichting, zijn Sustainable Development Goals onderdeel van je bedrijfsstrategie of wellicht is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor jou de enige manier om zaken te doen.
Vanuit welke positie je ook komt, inclusief en sociaal ondernemen levert altijd méér op. Voor al je werknemers, dus niet alleen die met bijzondere talenten en extra aandacht, betekent het meer tevredenheid en een productiever bedrijf.


Wat is inclusief ondernemen?
Het doel van inclusief ondernemen is om ruimte te creëren voor mensen die nu nog aan de zijkant van de arbeidsmarkt staan. Door kritisch naar ‘het werk’ te kijken en het anders te organiseren, creëer je kansen. Kansen voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook kansen voor je bestaande medewerkers. Door hen te boeien en te binden, blijf je een aantrekkelijke werkgever. En tot slot biedt inclusief ondernemen kansen voor jou als werkgever: je hebt minder last van krapte want met inclusief ondernemen benut je het brede potentieel van de arbeidsmarkt.
Drie keer ‘dáárom’
1. Loyale en gemotiveerde werknemers
Omdat mensen lang thuis hebben gezeten of gewend zijn om voor hun positie te vechten, is personeel via WSP Helmond-de Peel extra gedreven om aan de slag te gaan én te blijven. Bijvoorbeeld Judith Swinkels, die twee jaar thuis zat: ‘Ik wilde weer aan het werk, van die bank af!’
2. Financieel voordelig
Omdat we ‘overheid’ zijn, kunnen we je kosteloos helpen met specialistische kennis over inclusief werkgeverschap. En met tientallen regelingen en subsidies onderneem je zonder zorgen over risico’s of extra kosten. Zo werkt René Bervens met een beetje hulp al 25 jaar bij Lasita Maja in Someren.
3. Toekomstgericht
Inclusief ondernemen is de toekomst. Je werkt daarmee aan duurzame inzetbaarheid in onze regio. En omdat we anders kijken naar werk, zien we kansen om nieuwe technieken toe te passen op de werkvloer. We zetten bijvoorbeeld bij meerdere bedrijven OSS in om medewerkers efficiënter te werken.
Uiteindelijk is inclusief ondernemen een toegevoegde waarde voor iedereen. Door te kijken naar persoonlijke krachten van potentiële werknemers en te onderzoeken waar we jou als ondernemer nu écht mee helpen.

Een blik in de spiegel
Natuurlijk bewandel je andere paden en heb je andere uitdagingen als je de mogelijkheden van de brede arbeidsmarkt wil benutten. Daar zijn we eerlijk over. Stress moet gemonitord worden om uitval te voorkomen, werkplekken moeten worden aangepast. Maar we weten ook dat inclusief ondernemen je aantrekkelijkheid als werkgever vergroot. Wie wil er nu niet werken bij een organisatie die meedenkt, flexibel en toekomstgericht is?
Inclusief ondernemen tijdens Dag van de Ondernemer
Tijdens de Dag van de Ondernemer (19 november 2021) hebben de werkgevers Gijs Verhagen (mede-eigenaar Rabauw Craft Beer), Bas Sievers (directeur-bestuurder Woonpartners) en Annet van Lijssel (HR Business Partner Schneider Electric) uitgebreid hun visie op en ervaringen met inclusief ondernemen gedeeld.
Zeer inspirerende verhalen en zeker het terugkijken waard! En omdat je tijd schaars is, hebben we de onderwerpen samengevat in de succesfactoren voor inclusief ondernemen.

Succesfactoren
1. Accepteer dat het soms ook niet lukt
Inclusief ondernemen doe je samen. Succes hangt af van goede voorbereiding, communicatie, draagvlak en begeleiding. Maar net als in het dagelijks leven: niet alles werkt. Het is niet altijd makkelijk, wel mogelijk. Door ook mislukkingen te omarmen, leren we samen van een ‘briljante mislukking’.
2. Ervaar dat sociale impact ook winst is
Inclusief ondernemen botst niet met commercieel handelen. Het gaat om de balans tussen winst en sociale impact. Dat maakt ondernemen uitdagender én aantrekkelijker. Steeds meer werkzoekenden zoeken zingeving en met inclusief ondernemen versterk je je positie op de arbeidsmarkt. Winst is belangrijk, maar die oprechte “dankjewel” van iemand die een kans krijgt, is onbetaalbaar.
3. Behandel medewerkers gelijkwaardig
Niemand wil een ‘doelgroep’ zijn. Meedoen begint zonder labels. Het gaat om iemands bijdrage aan je bedrijf en de keten, niet om de payroll. Start bij de vraag: wie willen we zijn en wat is onze droom? Laat alle talenten samenwerken om die droom waar te maken.
4. Kijk niet alleen naar laagopgeleid personeel
Werk je vooral met hoogopgeleid personeel? Kijk dan welke taken echt hun expertise vragen en welke beter bij andere talenten passen. Afstand tot de arbeidsmarkt betekent niet per se laagopgeleid: ook hoogopgeleiden kunnen een beperking hebben. Heeft iemand de kennis en vaardigheden? Kijk samen wat nodig is om goed te functioneren binnen je bedrijf.
5. Knip functies op met ‘jobcarving’
Jobcarving betekent met een frisse blik kijken welk werk gedaan moet worden en wie dat het beste kan oppakken. Specialisten focussen op hun kerntaken, terwijl andere taken bij (nieuwe) talenten terechtkomen. Zo behoud je motivatie en bied je kansen. Dit helpt ook bij duurzame inzetbaarheid: met de stijgende AOW-leeftijd is het belangrijk medewerkers gezond en gemotiveerd te houden, zodat hun kennis en ervaring behouden blijft.
6. Kijk anders naar werving nieuwe medewerkers
Door de krapte op de arbeidsmarkt draait het niet meer alleen om wat medewerkers jou brengen, maar ook om wat jij hen biedt. Waarom zouden ze voor jouw bedrijf kiezen? Kijk kritisch naar je werving, durf anders naar talent te kijken en zie verder dan diploma’s en ervaring. Zo ontdek je verborgen talenten.
7. Begin gewoon!
Inclusief ondernemen begint op de werkvloer. Vaak is het gewoon een kwestie van starten. De ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ zit soms niet bij de werkzoekende, maar in het hoofd van de werkgever. Het kan lastig zijn, maar het WSP biedt ondersteuning. Waar een wil is, is een weg – en wat je ervoor terugkrijgt is fantastisch.